Acne

Acne is een huidaandoening die ontstaat door een ontsteking aan de talgklier. De aandoening kenmerkt zich door aanwezigheid van puistjes en mee-eters. De meest voorkomende vorm van acne is acne vulgaris. Deze vorm ontwikkeld zich meestal tijdens de puberteit. Tussen de leeftijd 12 en 24 jaar heeft 85% van de jongeren hier last van. Ook kan acne juist ontstaan op latere leeftijd, boven de 25 jaar, hier spreken we van acne tarda.

De ontsteking van de talgklier wordt veroorzaakt door een te hoge productie van talg, dit is onder invloed van hormonale veranderingen. Wanneer er een te hoge talgproductie is, kan het talg verstopt raken. Wanneer deze talgklier verstopt raakt, ontstaat er een mee-eter.

Deze mee-eter is een voeding voor een bacterie die op onze huid leeft, de propionibacterium acnes.

Wanneer deze bacterie zich in de talgklier nestelt, ontstaat er een onstekingsproces oftewel een ‘puist’.

Acne kan ook ontstaan door uitwendige factoren, zoals het gebruik van medicatie, cosmetica of een verkeerde toepassing van huidverzorging. Daarnaast kan acne verergeren door stress en een te veel aan inname van suiker of zuivel.

Tijdens het intakegesprek wordt naar uw huid gekeken en een persoonlijk behandelplan opgesteld. De behandeling is er in het algemeen op gericht om de talgproductie te verminderen en de afschilfering van uw huid te bevorderen om nieuwe verstopping van het talg te voorkomen. Ook om de huidbacterie propionibacterium acnes te verminderen en dus het onstekingsproces te onderdrukken. De behandeling kan bestaan uit een dieptereiniging (verwijderen overmatig talg), microdermabrasie en peelings.